/Files/images/Крок вперед анімація.gif

пр

КОЖНА ДИТИНА - МИТЕЦЬ. ПРОБЛЕМА У ТОМУ, АБИ ЛИШИТИСЯ МИТЦЕМ, ВИЙШОВШИ З ДИТЯЧОГО ВІКУ.

Починаючи з першого дня життя малюка в дитячому садку, перед вихователем постає завдання – різнобічно розвинути, навчити та виховати. І так, крокуючи день за днем, малюк вчиться пізнавати навколишній світ, розвиває мову, мислення, увагу, уяву, виховує в собі людяність, повагу, бережливість і просто стає Людиною.

Природа залишає свій слід в душі дитини, тому що вона всебічно впливає на всі її почуття. Радість викликає і яскраве сонце, і зелений листочок, маленька комашка, велика тварина. Все нове в природі викликає у дитини велику цікавість. А задовольнивши цю природну цікавість найбільш здатна дослідницька діяльність. Адже , як говорив великий В.Сухомлинський «Дитина мислить образами. Це означає,- що слухаючи розповідь про подорожі краплинки води, вона має у своїй уяві і сріблясті хвилі вранішнього туману, і гуркіт грому, і весняний дощ, що яскравіші в її уявленні ці картинки, то глибше осмислює вона закономірності природи.» не один з видів діяльності з природи не може обійтися без картин, ілюстрація, малюнків, схем, іграшок, муляжів чи живих об’єктів. А що говорити про дослідницьку діяльність – тут необхідна маса обладнання. У результаті дослідницької діяльності у дітей формується елементарні навички пошукової роботи , посилюється інтерес до явищ природи, активізується самостійна розумова діяльність.

Побачивши блиск задоволення в дитячих очах від того, що вони під час досліду самі дізналися – чому іде дощ? Де знаходиться повітря? Якою буває вода? – можна це вважати найбільшою нагородою. Бо ніщо так не цінується малюком не викликає в ньому гордості, задоволення від пізнання, що Я сам зміг, Я сам зробив. Саме це спонукало мене на створення дослідницької лабораторій «Крок вперед.»

djl

Подорожуючи стежинами в природу, складаючи природні ланцюжки, казки, оповідання, як можна обійтися без ілюстрацій до них. Ось і приходить на допомогу образотворча діяльність. А тут для розвитку творчості дітей немає меж. Тісно поєднавши всі види роботи , чому не закріпити набуті знання в образотворчій діяльності? Адже , як говориться у відомій приказці : «Повторение – мать учения». Плануючи систему спостережень за деревами протягом року, можливо комусь може здатися, що тут планувати. Ну розглянули дерево - листя, гілки, стовбур, плоди. Ще можна розглянути різновиди дерев – листяні, хвойні, плодові, а також поспостерігати за деревом в різні пори року. Все!

Але це не так. Різноманітність спостережень за деревами буде велика. Це і періодичні спостереження – тобто в певний період дня чи пору року. Період цвітіння, коли дерева стають немов облиті молоком, що надзвичайно красиво. Це період зміни кольору листя у дерев, коли вони різними барвами виграють на сонці. А яке красиве явище – коли на темно синьому небі сімома барвами виграє веселка. Чи то захід сонця, коли природа, здається , прощається з сонцем, благаючи його не поспішати, а воно посилає свої останні промінці, поспішаючи зникнути, сховатися щоб завтра зустрітися знову. Спостереження також різняться і за тривалістю – короткотривалі та довготривалі. Вони не менш цікаві та змістовні. Під час довгого періоду спостереження за розпусканням бруньок дерева, як цікаво стати свідком появи на світ молодого зеленого листочка. Чи достигання плодів яблуні – хіба це не чудо? За чим би ми не спостерігали з дітьми, головне зацікавити їх процесом , спонукати до нього, розбудити бажання спостерігати за тим , що буде відбуватися.

Світ спостережень безмежний. Спостерігаючи лише за одними деревами протягом року накопичилося чимало матеріалу. А який багаж знань отримали діти? І це все не примусово, а просто розглядаючи об’єкт і розмовляючи про нього. Навіть враховуючи те , що одне спостереження я проводила з одним деревом. А що якщо ці всі спостереження провести з усіма видами дерев? Наприклад: просте спостереження за цвітінням. Тут і бузок, і береза, і липа, і вишня, клен, вільха, каштан і т.д. Хочу звернути увагу на те, що вони цвітуть у різні періоди. Отже спостережень буде маса.

Не менш цікавою і великою за об’ємом буде і образотворча діяльність. Адже можна і намалювати, і виліпити, і зробити аплікацію, і зробити конструювання яблуньки, липи, берези т.д. От вам і розвиток творчості. Всім педагогам відома аксіома навчання дітей – Все , що було вивчено з дітьми , для кращого запам’ятання ними потрібно повторити (закріпити) в другому виді діяльності. От і я об’єднавши в одне ціле спостереження в природі та образотворчу( художню, фізичну) діяльність досягла успіху в тому, що діти краще та на довше запам’ятовують поданий матеріал. Наприклад:

- провівши дослід на доказ збереження тепла снігом, діти з задоволенням підгортали сніг під дерева . Ще більше задоволення викликало ліплення з снігу та пасочок. Коли попередньо було проведено досліди з водою та снігом уже в груповій кімнаті, діти робили і сніжні пасочки, а потім відбувався творчий процес прикрашання їх. Хтось прикрасив сухими ягодами та листочками, а хтось розфарбував кольоровими фарбами.)

- під час складання розповіді на тему : «Що приснилось яблуньці»

Після проведеного спостереження за яблунею , у дітей виходили неймовірно дивовижні та цікаві розповіді – чим не розвиток творчості ( «…Землю укрили білі сніги. Але яблуньці не холодно , вона спить під м’яким покривалом, під ним тепло і затишно. Аж ось ніби прилетіла до неї пташка, і сказала: - Полетіли зі мною. - але ж як я полечу, у мене немає крил, та і коріння мої міцно тримають мене. А раптом відчуває яблунька, що гілки її перетворюються на крила, а коріння помалу відпускає її….)

- а якими були цікавими малюнки по темі «Про що мріяло дерево?»

- не менш цікавим було і заняття по фізкультурі « У саду навесні» де дітям потрібно було спочатку уявити себе деревом, а потім виконувати вправи.

- - не менш змістовними та цікавими були спостереження біля гнилого дерева. Ставлячи до самих себе запитання «Звідки це все тут взялося» діти думали, міркували , знаходили рішення проблеми. А як цікаво було робити гусеничну та павука.

Та все ж таки самим цікавішим для дітей залишалися досліди.

/Files/images/вода 2.jpg

Організувавши на базі групи дослідницьку лабораторію «Крок вперед» радості та задоволенню дітей не було меж. Досліджуючи воду та повітря діти дізнавалися, що вода немає ні смаку, ні кольору, ні форми. А самі діти змогли надати їй і форму і смак і колір. Також діти дізнавалися де знаходиться вода. Адже у нас в гостях була сама Краплинка, яка нам все розповіла і показала. Після завершення роботи в лабораторії звичайно йшла творча робота – це і вивчення вірша , і аплікація по темі «Дощик». Діти творчо підходили до виконання своїх робіт. Думали, міркували, як краще передати красу падаючої краплинки, як зробити хмаринку, щоб вона була схожа на справжню. А що вже говорити про досліди з повітрям?Тут і гра на музичних інструментах, і дихальна гімнастика, і власноручне створення вітру, і надування мильних бульок. А з яким задоволення діти створювали вітрячки?

вода 3

вода 4

вода 5

вода 6

Діти вчилися і хотіли бути творцями своїх ідей, своїх вражень від баченого, почуттів. Були маленькими Пікассо, Рембрантами, Шевченками і , навіть Моцартами. І наше завдання , не зламати цей паросток прекрасного у душі дитини, не зігнути його в русло наживи, хабарництва, жадоби. А виростити його прекрасним, ніжним, щоб розцвів він прекрасною квіткою , яку зовуть словом з великої літери – Людиною.

Кiлькiсть переглядiв: 149

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.