/Files/images/++++++++.gif

/Files/images/релаксація 2.gif

gbfybyj

Фізична та емоційна напруга може стати причиною некерованої поведінки дітей. Зняти напругу допоможе слухання музики, виконання спеціальних гімнастичних вправ. Які передбачають повільні рухи, рівня, спокійне дихання. Насамперед, намагаюсь знаходити позитивно – ліричні твори класичних композиторів з гармонійним поєднанням мелодії та ритму.

Окрім музичних звуків заспокоюють і відновлюють внутрішню рівновагу дитини різноманітні звуки природи. Для прослуховування добираю подекуди скомпоновані фрагменти записів, які викликають приємні асоціативні відчуття, відтворюють у свідомості зорові, слухові, ароматичні образи природи – спів лісових пташок, звуки морського прибою, голоси дельфінів, шум дощу. Релаксаційні вправи найкраще проводити під спокійну музику. Регулярне виконання цих вправ робить дитину більш спокійною, врівноваженою, а також дозволяє малечі найкраще зрозуміти свої почуття, опанувати навички саморегуляції та зберегти більш рівний емоційний стан.

1. «Подорож краплинки»

На початку заняття звучить музика морських хвиль, діти сідають на стільчики. Пропонують дітям «перетворитися» на краплинки води. Розмірковуємо: де краплинок найбільше? Разом приходимо до відповіді, що найбільше краплинок в океанах і морях. Тому пропоную дітям перетворити залу на тепле літнє море – взятися за руки і відтворити погойдування морських хвиль. Після цього проводжу дихальну заспокійливу гімнастику. Психогімнастичний етюд «Сон на березі моря».

2. «Бал квітів»

На початку заняття прошу дітей уявити себе сонячними промінчиками теплими і веселими. Діти виконують вправу «Сонечко» під веселу музику стають кругом, вітаються із сонечком, витягують руки вперед, потім у гору. Розповідаю дітям про те, що сонячні промінчики люблять усе живе, особливо – квіти, і саме квіти запросили сонячні промінчики на бал. Під супровід «Вальсу квітів» Чайковського демонструю картинки «квіти». Далі пропоную дітям вручити подарунки «господарям балу»: заспівати улюблені пісні про сонечко, виконати танок з квітами, психогімнастичний етюд під музику з квітами у руках.

3. «Розмова пташок»

Вмикаю аудіо запис співу пташок, граю музичний супровід до нього: п’єса «Пташка» Д. Кабалевського. Акцентую увагу дітей на звуках, прошу вслухатись, спробувати зрозуміти, про що «говорять» пташки. У кінці заняття хвалю дітей, кажу їм, які вони гарні, хороші та слухняні.

Вправа «Лимон»

Мета: досягти стану спокою.

Сядьте дружно: руки вільно розмістіть на колінах, плечі та голова опущені, очі заплющені. Уявіть собі, що у Вас у руці – лимон. Починайте повільно його стискати до тих пір, поки не відчуєте, що «вичавили увесь сік». Розслабитися.

«Бурулька»

Станьте, заплющіть очі, руки підніміть угору. Уявіть, що ви - бурулька. Під дією сонячного тепла ви починаєте по волі танути, розслабляючи поступово кисті рук, потім – м’язи плечей, корпусу, ніг. Цю вправу також можна виконувати лежачи на підлозі.

«Муха»

Мета: зняти напруження з м’язів обличчя.

Нехай дитина зручно сяде, руки вільно лежать на колінах, плечі та голова опущені, очі заплющені. Уявіть собі, що на обличчя намагається сісти муха. Вона сідає то на ніс, то на ротик, то на лоб, то на очі. Завдання дитини – не розплющуючи очей, відігнати набридливу муху.

/Files/images/127777777777777.gif

/Files/images/медитація.gif

Важлива умова для цього виду роботи урівноважений, спокійний стан дітей, затишна атмосфера. Для кращої концентрації уваги можна, навіть, запропонувати зручно лягти на килимку, заплющити очі. Вибирайте спокійну, прозору музику, без тривожних звуків.

Час медитації 10-15 хв. приємна казкова атмосфера допоможе дітям розслабитися під час слухання музики та відчуття себе персонажем казки. На фоні музики П. Чайковського звучить казка

«Синочок сонечка

Маленький Іванко понад усе на світі любив сонечко.

- Сонечко! Наше сонечко! – гукав він весело. Сонечко і собі звикло до Іванка. Воно дарувало хлопчику свою лагідну посмішку, обсипало його золотавими промінцями. Якось прокинувся Іванко, а сонечко не визирнуло до нього.

- А де наше сонечко? – запитав він у мами.

- Хмаринки його заступили та не пускають, - сказала вона.

Хлопчик понурився і ледь не заплакав.

- А ти поклич його, - порадила мама, - можливо воно й з’явиться на хвилинку. Почав Іванко кликати сонечко:

- Сонечко, сонечко, зазирни в віконечко!

І раптом кинулися золоті промінці. Спочатку у віконечко, а згодом на грядку. І сталося диво. На тому місці, куди впав золотий промінчик, виросла якась незвичайна рослина. Вона все росла і росла. Ще через деякий час випустила багато пелюсток.

- Дивись мамо, рослина схожа на сонечко! – загукав хлопчик. – Давай назвемо її другим сонечком!

- Ні, - сказала матуся, - Сонечко вже є на небі.

Рослинка під вікном на мить заглянула у шибку та привітала хлопчика.

- Як стало сонячно! – зрозумів той.

- Ну якщо так, - сказала мама, - ми назвемо рослинки соняшниками – маленькими синочками сонечка.

Звучить музика «Аве Марія» Шуберт

«Це було давним-давно. У далекій країні жили Сонечко і Світло. Вони дуже любили одне одного. І коли у них з’явився промінчик, вони були дуже щасливі. Промінчик ріс дуже швидко, зігрівав своїм теплом, і дарував радість всім оточуючим. Його вчили кращі мудреці і промінчик почав розуміти мову звірів і птахів, мову вітру і хвилі. Коли промінчик підріс, він вирішив подорожувати, щоб допомогати всім іншим. Під час мандрів побачив чудовий будинок, в ньому звучала музика. Він зайшов туди і побачив те, що йому було так потрібно…»

Тепер запропонуйте дитині намалювати, що побачив промінчик. Якщо дитина не захоче малювати, нехай розповість. У цій вправі музика допомагає дитині розслабитися, ідентифікувати себе з героєм казки, а значить, відчути себе коханою і щасливою.

Підбирати музичні твори потрібно відповідно настрою малюка. Ви зможете позитивно впливати на його емоційний стан.

/Files/images/127777777777777.gif

/Files/images/етюди 11111111111111.gif

Психогімнастика – це курс спеціальних занять (етюдів, вправ, ігор), спрямованих на розвиток і корекцію психіки дитини, її пізнавальної та емоційно-особистісної сфери. Методика занять психогімнастикою дуже проста:

На першому етапі – етюди на вираження окремих емоційних станів і почуттів, а також на розвиток уваги і пам’яті, на другому етапі - домагаюсь вираження окремих якостей характеру. Третій етап – має психотерапевтичну спрямованість на окрему дитину. Розвивається здатність природного втілення в заданий образ, корекція окремих рис характеру, тренінг спілкування. На четвертому етапі – зняття психоемоційного напруження, розслаблення, навіювання настрою, бажаних способів поведінки і рис характеру. Обстановка розкутості, природності – ось той ідеал, якого прагну дотримуватись.

1. Печу, печу хлібчик.

Діти стають у коло, перед кожним умовна піч, під руками ніби діжка з тістом. Звучать перші такти і слова пісні. Діти удають, що вимішують тісто. Для цього на кожний склад слова « в діжку» з певним зусиллям опускається то ліва, то права рука. На слова «беру, беру» діти трохи присідають, опускають обидві руки вниз, щоб набрати тіста. На слова «кладу на лопатку» нахиляються, опускають руки «з тістом» вниз, потім випростовуються, тримають «тісто на лопатці». На вигук «шусть у піч! Шусть!» діти кидають тісто лопаткою.

2. У світі тварин.

Добираю музичні твори, що відповідали б характеру різних тварин. Малята стають у коло. Звучать різні уривки музики. Діти з бажанням виходять на середину кола та імітують рухи якоїсь тварини. Музика повторюється, всі виконують запропоновану імпровізацію.

3.ЕТЮДИ НА ТЕМИ ПРИРОДИ.

Зима.

Дітям пропоную зобразити рухами настрій пов'язаний з зимою через образи ялинки, сніжинки, снігової баби, Снігуроньки, діда Мороза.

Виразні рухи: танцювальні кроки, біг, стрибки, кружляння на місці, довільна пластика.

Весняний краєвид.

Образи: пролісок, струмок, птахи, бруньки на деревах.

Виразні рухи: дрібний біг по колу, підстрибування, помахи руками.

Літо. Дітям пропонують імпровізувати на теми пов’язані з літом: хвилюється жито, летять у небі птахи, бджоли гудуть, метелики порхають.

Виразні рухи: підстрибування, біг кружляння, похитування тулубом, руками.

Осіннє листя. Діти показують як кружляє і падає на землю листя, з якою силою вітер несе його вдалечінь, а діти збирають гарні букети і грають з листям.

ВПРАВИ НА ВИРАЗНІСТЬ РУХУ

Тихіше!

Уявна ситуація: зайці стрибають лісом і раптом бачать на дорозі вовка, який спить. Вони починають іти то на пальцях, то зупиняються і знаками показують один одному «Тихіше!».

Я не знаю! Дівчинку питають, які квіти їй найбільше подобаються. Вона знизує плечима і розводить руками.

Виразні рухи: брови ледь підняті, кутики рота опустити, плечі на мить ледь підняти.

Сніжки. Зима. Діти на дворі грають у сніжки.

Виразні рухи: нахилитись, схопити обома руками уявний сніг, розігнутись і кинути сніжку різким рухом.

Гра з камінцями

Діти гуляють на березі моря. Вони то зупиняються, нахиляючись за камінцями, то входять у воду і хлюпаються. Потім сідають на пісок і починають гратися з камінцями: то підкидають їх угору і ловлять, то кидають на відстань.

ЕТЮДИ РАДОСТІ

Теплий дощик

Образ: на вулиці так спекотно, що в дітей немає навіть бажання гратись. Раптом почався дрібний дощик. Дітям приємно – вони підставляють личка теплим крапелькам дощу.

Виразні рухи: голова відкинута назад, рот напіввідкритий, плечі опущені.

Ласощі. На день народження Оленка принесла в дитсадочок цукерки та печиво. Вона пригощає друзів.

Виразні рухи: усмішка, жувальні рухи.

ЕТЮДИ ЖУРБИ

Гномик втомився. Маленький гномик несе на спині велику важку шишку. Ось він зупинився, поклав шишку біля ніг і говорить « я так стомився!»

Виразні рухи: стати, руки звисають вздовж тіла, плечі опущені.

Холодно. Іванко не послухався мами – не одягнув шапку тепер стоїть і ледь не плаче, бо змерз.

Виразні рухи: коліна зігнуті так що одне прикриває друге, руки біля рота, дихати на пальці, цокотіти зубами.

ЕТЮДИ НЕПРИЄМНИХ ЕМОЦІЙ

Неслух. Хлопчик не слухався вихователів і мама через те дуже засмутилась. Він переживає за свій вчинок.

Виразні рухи: голову нахилити в перед і втягнути плечі. Ноги прямі, руки звисають вздовж тіла, куточки губ опущені.

Боязкий хлопчик. Батьки затримались на роботі. Сашкові страшно було самому – він зіщулився на стільчику, боязко поглядає на двері: а що як у другій кімнаті хтось злий причаївся?

Виразні рухи: голова відкинута назад і втягнута у плечі, брови підняті вгору, очі розширені, рот відкритий, наче для вигуку…

/Files/images/127777777777777.gif

Кiлькiсть переглядiв: 128

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.